قارچ کفیر (Kefir)

این قارچ که بومی مناطق قفقاز هست یه جور مخمره شکلش مثل گل کلم هست و تکه های خیلی ریز و سفیدرنگ هست و از نظر جنس هم  مثل دنبه نرم هستش و مزه خود قارچ تقریبا بدون طعم هست.

این قارچ قابلیت این رو داره که شیر روتخمیر و به ماست تبدیل میکنه. از این قارچ اولین بار در اصفهان یکی از شرکتهای فراورده های لبنی که اسمش رو نمیگم در سطح صنعتی برای تولید دوغ استفاده کرد و از قضا صاحبان این کارخونه که از اقوام دایی بنده هستند مقداری از اون رو به دایی و همینطور دست دست پس از تکثیر به ما هم رسیده.

این همه قصه گفتم که اینو بگم که دوغ حاصله خیلی خوشمزه است. و فواید خیلی زیادی بخصوص برای دستگاه گوارش داره.

و اما طرز تهیه:

مقداری از این قارچ رو به همراه مقداری شیر تقریا نیم لیتر شیر برای یک قاشق قارچ رو در یک ظرف شیشه ای دور از نور خورشید در دمای معمولی نگه میدارین بعد از 4 الی 5 روز درب ظرف رو باز میکنید و با صافی ماست رو میریزین توی ظرف دیگه و قارچها رو میشورین و دوباره با شیر توی ظرف میریزین.

ماست رو هم دوغش میکنید و نوش جان

قارچ به مرور در شیر تکثیر هم میشه و تقریبا بعد از هر دو دوره دو برابر میشه شایدم بیشتر

البته ما 10 ، 12 روز هم قارچ رو داخل شر نگهداشتیم ولی ماستش اونقدر ترش میشه که قابل استفاده نیست وگرنه قارچ طوریش نمیشه.

اگه میخاین دقیق تر باهاش آشنا بشین:

http://freetranslations.parsiblog.com/-226674.htm

کفیر در ویکی

26 پاسخ

  1. با سلام
    دوست عزيز ممكن است كمكم كني يه خورده از اين مخمر بدست بنده برسوني هزينه اش هم هر قدر باشه مهم نيست . راستش موقعي كه شوروي سابق 19سال پيش از هم پاشيد اين مخمر رو به تبريز (شهرما ) آورده بودند ولي اكثر مردم بعد از مدتي كه از هيجانش افتادند ديگه منسوخ شد (حدودا سال 72-73) ومن بيشتر از 10ساله كه نميتونم اين مخمر رو پيدا كنم اگه لطف بكني ممنون ميشم

    آراز نظري از تبريز

  2. سلام آراز جان
    چرا سخت نيست من از تركيه يعني از استانبول سفارش كردم واسم آوردند 10 هزار تومان.

  3. سلام راستش من تازه متوجه چنین نشیدنی پر خواصیتی شدم بنابر این اگه مقدوره بنده را هم راهنمایی کنید
    شاید خیلیها دسترسی به ترکیه داشته باشن
    متشکرم

  4. سلام
    در تركيه بنام كفير مي فروشند

  5. من مقداري كفير اصل قفقاز مي خواهم لطفا راهنمايي ام كنيد

    ****

    • آقای هاشمی عزیز متاسفانه بنده فقط از این قارچ استفاده میکنم و برای فروش ندارم و اینرا هم یکی از آشنا ها برام آورد بیشتر بگرد حتما پیداش میکنی

    • سلام من قارچ کفیر دارم میتونی برام ایمیل بزنی

  6. ما از این قارچ برای فروش داریم .هر کسی تقاضا دارد با ایمیل بنده در تماس باشد*******

  7. ebi give me a …

  8. salam be hamegi
    baba kefir onghadram ke dostan goftan dor nist
    alan noshidanish ya daneye kefir to foroshgaha arze mishe ba gheymate paen

    • با سلام
      دوستان من مقداری از طریق دوستان در دانشگاه ترکیه تهیه کردم اگر کسی مایل بود میتونم به قیمت منصفانه بدهم . در ضمن دوست عزیز asma آن کفیری که شما نوشتی در مغازه ها موجود هست از استارتر درست میشود نه از قارچ در ضمن به مقدار 1به 4 رقیق شده و به احتمال زیاد برای اینکه دیرتر خراب بشود مواد نگهدارنده دارد . اگر فروشگاهی را میشناسی که دانه کفیر میفروشند برای من لطف کن وآدرسش را بنویس .با تشکر از دوستان

  9. سلام بدک نبود

  10. من هم کفیر قفقاز میخواهم مانند سید علی هاشمی لطفا مرا راهنمای کنید

  11. با سلام مدت 5ماه هست که از این قارچ استفاده میکنم .نمیدونم چرا یکم لیز شده و موقع شستشو قاچها برای استفاده مجدد آبی که از آبکش میریزه کش میاد اگه ممکن رانمایی نمایید؟

  12. دوستان سلام
    من یه مدتیه که بعدازکلی جستجو، مقداری قارچ تهیه کردم و از اون استفاده میکنم.فقط میتونم بگم که واقعا ارزش اونهمه دربدری رو داشت و فوق العاده است هرچی بگم کم گفتم.
    هرطور شده تهیه کنین و حالشو ببرین.
    البته الان مشغول تکثیر اون هستم و تا حدود 2تا3 هفته دیگه برای فروش هم دارم.
    اگه کسی خواست باهام تماس بگیره.(40 گرمش رو 35000 تومن تهیه کردم)

  13. با سلام
    من حدود 10 سال است که این قارچ را پرورش و میفروشم .برای خرید با شماره ***********در تهران تماس بگیرید.برای تهیه 1 لیتر دوغ 40 گرم قارچ نیاز است . قیمت هر گرم قارچ کفیر 500 تومان است.هزینه ارسال در تهران و سایر شهرستانها به عهده خریدار است.امکان ارسال به سایر شهرستانها را داریم.برای کسب اطلاعات به وبلاگ *** مراجعه کنید.

    • دوستانی که کامنتهای تبلیغاتی میذارند دقت کنند که این تبلیغات پاک میشند در صورت تمایل جهت تبلیغ در وبلاگ من با ایمیل بنده مکاتبه نمایند تا تبلیشون را در صفحه اصلی بگذارم. ممنون میشم دیگه در کامنتها تبلیغ نکنید

    • با درود
      من از شیراز تماس میگیرم میخواستم در مورد قیمت و نحوه ارسال قارچ کفیر بدونم ؟

  14. ایا کسی می داند که چطور می شود خود قارچ را در منزل تهیه کرد به نظزم یکبار در تلویزیون ترکیه طرز تهیه قارچ را در منزل گفته بعد هم اموزش درست کردن کفیر از این قارچ و بقیه ماجرا انشالله هر کس می داند ایمیل کند مرسی

  15. سلام من کفیر رو چند هفتست استفاده میکنم رنگش زرد شده مشکلش چیه ؟بعدشم فسارخونم پایینه برام ضرر نداره؟

  16. سلام منم سالهاست از این قارچ پر خاصیت استفاده می کنم و تکثیریش می کنم
    اگر سوالی در مورد استفاده ش داشتین در خدمتم
    در ضمن من برای تمام ایران با پست پشتاز ارسال می کنم
    09215140667

پاسخی بگذارید

